Allmänna villkor
Allmänna villkor
vid utförande av uppdrag av Advokatbyrån Juristhuset Båstad AB.
Dessa allmänna uppdragsvillkor gäller för alla uppdrag som Advokatbyrån Juristhuset Båstad AB (Advokatbyrån) utför för sina klienter. Utöver dessa villkor gäller Sveriges Advokatsamfunds vägledande regler för god advokatsed för uppdraget, se https://www.advokatsamfundet.se/.
1. Uppdraget
Advokatbyråns rådgivning i ett uppdrag utgår från de omständigheter som klienten presenterar för Advokatbyrån och är anpassad till dessa. Rådgivningen i ett uppdrag kan därför inte användas av klienten i andra situationer eller för andra syften än det för vilket rådgivningen lämnats. Klienten kan inte heller förlita sig på rådgivningen i ett uppdrag i en andra situationer eller med ett andra syften än det för vilket rådgivningen lämnats.
2. Arvode och fakturering
Arvoderingen överensstämmer med vad som rekommenderas av Sveriges advokatsamfund, d.v.s. arvodet skall vara skäligt med hänsyn till samtliga
omständigheter, däribland tidsåtgång. Advokatbyrån debiterar löpande arvode för utfört arbete samt omkostnader och utlägg. Mervärdesskatt utgår på tjänsterna. Fakturering sker normalt månadsvis. Dock kan fakturering efter avslutat uppdrag förekomma.
Advokatbyrån har rätt att fakturera delarvode eller arvodesbelopp a conto.
Vid utebliven betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagens bestämmelser.
Betalningspåminnelse debiteras med 150 kr. Vid utebliven betalning har
Advokatbyrån rätt att avbryta arbetet för klienten.
3. Rättsskydd och rättshjälp
Advokatbyrån medverkar vid behov med tillvaratagandet av klientens rätt till rättsskydd eller rättshjälp.
I fall där klienten har rättsskydd har Advokatbyrån rätt att debitera och fakturera klienten i enlighet med Advokatbyråns sedvanliga arvodesnormer och
faktureringsrutiner. Den ersättning som erhålls av försäkringens rättsskydd avräknas i samband med att sådan ersättning betalats ut. Klienten är således betalningsansvarig för eventuell skillnad mellan Advokatbyråns arvode och vad försäkringsbolaget ersätter.
När klienten har rätt till allmän rättshjälp gäller särskilda villkor för debitering av arvode.
4. Klientuppgifter mm
Advokatbyrån måste enligt lag inhämta och bevara tillfredsställande information om klientens identitet och, i förekommande fall, ägarförhållanden samt i vissa fall tillgångars ursprung.
Advokatbyrån kan därför komma att begära identitetshandlingar och annan dokumentation om klienten och andra, i uppdraget förekommande, personer med
anknytning till klienten. Advokatbyrån kan såväl före uppdragets påbörjande som under dess utförande framställa sådan begäran och, om sådan begäran inte
hörsammas, enligt lag vara skyldig att avböja eller omedelbart frånträda uppdraget.
Advokatbyrån är skyldig att anmäla misstanke om penningtvätt mm och är enligt lag förhindrad att underrätta klienten eller presumtiv klient om sådan misstanke eller om att anmälan gjorts eller kommer att göras.
5. Betalning
Betalning ska ske inom tio (10) dagar från fakturadatum om inte annat överenskommits.
Advokatbyrån har rätt att såväl vid antagandet av uppdraget som när som helst under uppdragets utförande begära att klienten på Advokatbyråns klientmedelskonto deponerar av Advokatbyrån begärt belopp såsom säkerhet för Advokatbyråns krav på arvode och ersättning för utlägg och kostnader. Advokatbyrån förbehåller sig rätten att ur deponerade medel tillgodogöra sig betalning för arvode, utlägg och kostnader. Ianspråktagande av deponerade medel redovisas löpande ochslutredovisning sker vid uppdragets slutförande.
Om klienten inte betalar i tid eller inte deponerar begärda medel, förbehåller sig Advokatbyrån rätten att, efter meddelande till klienten, upphöra med allt arbete för klienten och att frånträda uppdraget.
6. Externa uppdragstagare
Advokatbyrån kan efter överenskommelse med klienten komma att anlita extern konsult i ett uppdrag. Sådan konsult ska anses vara oberoende av Advokatbyrån och Advokatbyrån ansvarar inte för råd som sådan konsult ger eller för konsultens utförande av uppdraget i övrigt, även om Advokatbyrån föreslagit eller rekommenderat konsulten. Advokatbyrån ansvarar inte heller för de arvoden eller kostnader som konsulten debiterar. Om Advokatbyrån erlägger betalning till extern konsult för klientens räkning är klienten fullt ut betalningsansvarig till Advokatbyrån.
7. Ansvarsbegränsningar
Advokatbyrån är inte ansvarig gentemot klienten för fullständigheten eller riktigheten av den information som klienten eller annan tillhandahållit i ett uppdrag och inte heller för förlust eller skada som uppkommit till följd av vilseledande, felaktiga uppgifter eller underlåtenhet från annan än Advokatbyrån eller dess personal.
Advokatbyrån är inte ansvarig gentemot klienten för förlust eller skada som uppkommit till följd av att klienten använt Advokatbyråns arbetsresultat eller råd i
annat sammanhang eller för annat ändamål än för vilka de getts.
8. Krav mot Advokatbyrån
Om klienten vill framställa krav mot Advokatbyrån ska detta ske så snart klienten efter rimlig undersökning har blivit medveten om eller borde ha blivit medveten om de omständigheter som kravet grundas på. Om klientens krav grundas på en myndighets eller tredje mans krav mot klienten, ska Advokatbyrån har rätt att träda i klientens ställe och därvid ha rätt att bemöta, reglera och träffa överenskommelse om kravet för klientens räkning, förutsatt att klienten av
Advokatbyrån hålls skadeslös.
9. Tvistelösning och tillämplig lag
Tvist som har samband med dessa allmänna villkor eller om någon fråga som rör Advokatbyråns uppdrag, ska slutligt avgöras av Lunds Tingsrätt med tillämpning av svensk lag.
10. Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd
Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd är en nämnd för alternativ tvistlösning som prövar arvodestvister eller andra ekonomiska krav som en konsument riktar mot en advokat eller en advokatbyrå. Du kan vända dig till Konsumenttvistnämnden om du är konsument, har ett krav i anledning av en advokattjänst och har försökt uppnå en lösning i samförstånd med advokaten.
För ytterligare information se
https://www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden/.
Behandling av personuppgifter – information enligt Dataskyddsförordningen (2016/679/EG)
Advokatbyrån Juristhuset Båstad AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter avseende kontaktpersoner vi erhåller i samband med uppdrag eller som annars behandlas när uppdraget förbereds eller administreras. Du är inte skyldig att lämna personuppgifter till oss, men utan att det sker kan vi inte åta oss ett uppdrag eftersom vi inte kan genomföra nödvändig jävs- och penningtvättskontroll.
Vi behandlar uppgifterna för att genomföra obligatorisk jävs- och (i förekommande fall) penningtvättskontroll, utföra och administrera uppdraget, för att tillvarata dina intressen, för redovisnings- och faktureringsändamål. Dessa uppgifter behandlas på grundval av avtal, för att fullgöra en uppgift av allmänt intresse eller såsom ett led i myndighetsutövning.
Uppgifterna som behandlas i syfte att utveckla och analysera verksamheten behandlas på grundval av vårt berättigade intresse att utveckla verksamheten och kommunicera med våra kontakter.
Vi kommer inte att lämna ut personuppgifter till utomstående annat än i de fall då (i) det särskilt överenskommits mellan advokatbyrån och dig, (ii) då det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata dina rättigheter, (iii) om det är nödvändigt för att vi skall fullgöra lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av domstol, eller (iv) för det fall vi anlitar utomstående tjänsteleverantörer som utför uppdrag för vår eller din räkning. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till domstolar, myndigheter, motparter och motpartsombud om det är nödvändigt för att tillvarata dina rättigheter.
Personuppgifterna sparas, i enlighet med den skyldighet som åvilar advokatbyrån enligt Vägledande regler för god advokatsed, under en tid om tio år från dagen för ärendets slutförande, eller den längre tid som påkallas av ärendets natur.
Du har rätt att kostnadsfritt begära information från advokatfirman om användningen av de personuppgifter som rör dig. Vi kommer på din begäran eller på eget initiativ rätta eller radera uppgifter som är felaktiga eller begränsa behandlingen av sådana uppgifter. Du har vidare rätt att begära att dina uppgifter inte behandlas för direktmarknadsföringsändamål. Du har också rätt att få del av dina personuppgifter i ett maskinläsbart format.
Om du är missnöjd med vår behandling kan du lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet vilket i Sverige är Datainspektionen (www.datainspektionen.se). Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten i det land där du bor eller arbetar.
Om uppgifter förs över till tredje land, kommer information tillhandahållas om till vilka länder överföringen sker jämte länk till det regelverk som garanterar skyddet för personuppgifterna.
Kontakta oss på juristhuset@juristhusetbastad.se eller adress nedan om du har några frågor rörande vår personuppgiftsbehandling.
Personuppgiftsansvarig på Advokatbyrån Juristhuset Båstad AB är advokat Ronny Dahlberg, r.dahlberg@juristhusetbastad.se.